Thursday, August 25, 2016

Cerita: Abah Hadiahkan Pen Pilot

Pen Dakwat
Begitu juga dengan fountain pen, pen dakwat. Sewaktu kaksu sekolah di Sekolah Rendah Father Barre's Convent, SP... cikgulah yang akan putuskan siapa yang dah layak pakai pen berdakwat, siapa yang seharusnya pakai pensel lagi. Waktu itu kita berlumba-lumba tulis dengan cantik, bersih dan kemas sebab nak naik taraf. Mulai darjah 4 baharulah, sesiapa yang terpilih boleh guna pen berdakwat tu.

Wow, masa tu rasa dewasa tau, apatah lagi bila tok atau abah hadiahkan pen Pilot (yang murah aje la)... untuk kita bawa ke sekolah. Dan harus diingat, jangan dilupakan... yang kita juga kena bawa botol dakwat sekali (walaupun sekali kita pam dakwat di rumah tu, tak habis guna pun di sekolah nanti). Waktu itu ada juga rasa ingin menunjuk. Perasaan tak elok tu ada lah sedikit ahaks berkembang waktu itu. Kaksu suka dakwat warna blue-black... lepas tu, kaksu suka warna biru betul. Lebih cantik. Kalau pen hilang... huhuhu... kena pakai la pen cap Hero ajelah jawabnya.

Oh, ya kaksu hanya terpilih menggunakan pen dakwat untuk semua buku-buku latihan apabila masuk penggal kedua persekolahan darjah empat. Waktu tu hidung yang sedia mengembang tu, bertambah kembang la... sebab kita dah dinaikkan taraf: dengan erti kata, tulisan kita dah kemas, cantik dan bersih! Tq, Mrs Sundram sebab beri kebenaran!

SUMBER:

No comments:

Post a Comment